Ćwiczenia logopedyczne w domu

Ćwiczenia logopedyczne wykonywane w gabinecie z logopedą to za mało – niezbędne jest regularne kontynouwanie ich w domu. Zwiększa to szanse dziecka na znacznie szybsze pozbycie się zaburzeń komunikacyjnych, a co za tym idzie krótszą terapię logopedyczną.

O czym należy pamiętać ćwicząc z dzieckiem w domu:

  1. Wykonujcie ćwiczenia o ustalonej porze. Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie zadań logopedycznych jeśli będą one częścią codziennych rytuałów. Poza tym lepiej nie odkładać ich na koniec dnia. Wtedy wszyscy jesteśmy juz zmęczeni i trudniej nam współpracować.
  2. Ćwicz razem z dzieckiem. Wspólne ćwiczenia mogą być świetną zabawą, tym bardziej jeśli zaangażujemy w nie całą rodzinę.
  3. Ćwiczcie krócej, ale kilka razy dziennie. Dzięki temu ćwiczenia nie będą dla dziecka tak nużące.
  4. Bądź konsekwetny i cierpliwy. Niekiedy minął długie tygodnie zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Tylko konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń jest gwarancją sukcesu. Nie krytykuj dziecka z powodu jego błędnej wymowy, tylko wspieraj w dążeniu do osiągnięcia prawidłowej.
  5. Wykorzystuj wszelkie naturalne sytuacje, aby ćwiczyć razem z dzieckiem. Nie trzeba wykonywać ćwiczeń logopedycznych w domu, przed lustrem. Wszystko zależy od Twojej inwencji – ćwiczyć można wszędzie, np.: na spacerze, podczas wspólnego przygotowywania posiłków, podczas jazdy samochodem. Dziecko będzie traktowało ćwiczenia logopedyczne jako zabawę, a nie obowiązek, gdy będą one wplatane w codzienne życie, np.: wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych podczas mycia zębów, wyszukiwanie wszystkich rzeczy z otoczenia podczas spaceru, które zaczynają się na ćwiczoną głoskę.
  6. Unikaj zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”. Gdy chcesz poćwiczyć z dzieckiem, powiedź, że będziecie się bawić. Jeżeli ćwiczenia będą wplecione w naturalne sytuacje dnia codziennego, a dzięki Twojej inwencji będą miały ciekawą formę – wtedy dziecko rzeczywiście będzie je traktowało jako świetną zabawę.
  7. Uświadom dziecko, jakie pozytywne skutki przyniosą ćwiczenia logopedyczne. Porozmawiaj ze swoim dzieckiem, nastaw je pozytywnie do ćwiczeń logopedycznych. Starszym dzieciom możesz powiedzieć, że dzięki ich wykonywaniu, a co za tym idzie – skorygowaniu zaburzeń – np.: będą bardziej akceptowani przez rówieśników, nie będą odczuwali lęku podczas wystąpień na forum klasy. Młodszym dzieciom należy przedstawić krótkofalowe korzyści, np.: język będzie umiał robić różne sztuczki, których inni nie umieją.
  8. Bądź w stałym kontakcie z logopedą. Jeżeli sam nie potrafisz wykonać jakiegoś ćwiczenia – nie wstydź się! i poproś o pomoc logopedę. Dzięki regularnym kontaktom będzie mógł monitorować postępy, a także modyfikować zalecone ćwiczenia i ich wykonywanie.

Należy pamiętać, że niezwykle ważne jest nagradzanie dziecka. Motywacja zazwyczaj nie przychodzi sama! Nawet jeżeli Twoje dziecko chętnie współpracuje, miewa czasem swoje „kryzysy”, co jest zjawiskiem naturalnym. Dlatego chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy lub próbę wykonywania ćwiczeń. Nic nie zmotywuje go lepiej od słów osoby, która jest dla niego bliska i bardzo ważna. Możliwe jest także stosowanie małych nagród rzeczowych. Na początku należy umówić się z dzieckiem na jaką nagrodę pracuje i kiedy może ją otrzymać. Na przykład można wykonać tabelę, w której po każdym dobrze wykonanym zadaniu, będzie rysowane słońce. Kiedy dziecko zbierze sześć słoneczek – otrzymuje nagrodę, którą może być, np.: wyjście do kina lub zrobienie z rodzicami niecodziennej rzeczy.

Drogi rodzicu pamiętaj, że wiele zależy od Ciebie. Dzięki Twojemu zaangażowaniu, pomysłowości, cieprliowści i konsekwencji, Twoje dziecko ma szansę w szybszym tempie skorygować swoje wady wymowy, utrwalić prawidłową mowę, a przy tym dobrze się razem z Tobą bawić i wzmacniać więzi rodzinne.